Innovation

Växellåda sparar bränsle

Jetmotorn PW1000G får växellåda. Foto: ?PW1100G-JM First Flight

En växellåda kapar bränsleförbrukningen i Airbus nya jetmotor. Flera komponenter­ utvecklas av GKN i Troll­hättan.

Publicerad

I en jetmotor suger en främre fläkt in luft, som får fart genom förbränningen och turbinen längs bak i motorn. Luftströmmen som skjuts bakåt driver planet framåt.

I traditionella motorer snurrar fläkt och turbin med samma varvtal, vilket sätter en gräns för hur stor fläktens diameter får vara. Annars blir hastigheten för hög i fläktbladens spetsar. Samtidigt vill man ha så stora fläktblad som möjligt för att öka luftflödet och effektiviteten.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här