Innovation
Växellåda sparar bränsle

En växellåda kapar bränsleförbrukningen i Airbus nya jetmotor. Flera komponenter utvecklas av GKN i Trollhättan.
I en jetmotor suger en främre fläkt in luft, som får fart genom förbränningen och turbinen längs bak i motorn. Luftströmmen som skjuts bakåt driver planet framåt.
I traditionella motorer snurrar fläkt och turbin med samma varvtal, vilket sätter en gräns för hur stor fläktens diameter får vara. Annars blir hastigheten för hög i fläktbladens spetsar. Samtidigt vill man ha så stora fläktblad som möjligt för att öka luftflödet och effektiviteten.
I Airbus kommande medeldistansplan A320 Neo löser konstruktörerna dilemmat med en växellåda mellan fläkt och turbin. Därmed blir det möjligt att sänka fläktens varvtal och öka diametern.
Flera av komponenterna i den nya motorn utvecklas av GKN Aerospace, tidigare Volvo Aero, i Trollhättan.
– Det finns mindre jetmotorer med växellåda på marknaden, men det här blir det första passagerarplanet, säger forskningschef Henrik Runnemalm.
Han berättar att växellådan sänker bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen med mer än 10 procent.
Nästa år ska den nya motorn tas i trafik.