Populärteknik
Var Zuckerbergs virtuella ben i metaverse en bluff?

Bilderna på en hoppande Mark Zuckerberg-avatar fick stor spridning efter Metas Connect-konferens. Nu väcks frågor om vad som egentligen visades upp. Var benvideon en bluff?
”Ben kommer snart! Är ni uppspelta?”
Legs are coming soon! Are you excited? pic.twitter.com/SB6qSepKm4
— Meta Horizon (@MetaHorizon) October 11, 2022
På tisdagskvällen inleddes Metas stora utvecklarkonferens Connect 2022, som ägnades helt åt sociala mediejättens stora framtidssatsning på metaverse och vr-plattformen Horizon Worlds.
Presenterades som banbrytande uppdatering
En nyhet som tyckas vara en liten detalj, men som fick stor uppmärksamhet medialt är att vr-avatarerna i Horizon ska få en efterlängtad uppdateringen – nämligen ben.
Under presentationen fick man se en märkbart uppspelt Mark Zuckerberg som lyfte på sina virtuella ben, och hoppade upp och ner för att demonstrera denna ”banbrytande” uppdatering.
Inspelat i förväg?
Men vad var det som visades upp, egentligen? Enligt vr-reportern Ian Hamilton ska en Metarepresentant uppgett att just detta segment består av animationer som spelats in i förväg med hjälp av så kallad motion capture-teknik.
For those who've been wondering about the legs shown in the Connect keynote (@hrafntho). Meta: "To enable this preview of what’s to come, the segment featured animations created from motion capture."
— Ian Hamilton (@hmltn) October 13, 2022
Det skulle betyda att videon snarare visar hur virtuella ben kan se ut i Horizons Worlds, än ett riktigt exempel på hur uppdateringen faktiskt kommer att gestaltas.
Väcker frågor om plattformen
Det kan tycka vara en petitess, men samtidigt väcks frågor om Metas vr-plattform. Uppdateringen med virtuella ben ska enligt Meta rullas ut inom kort, men om det stämmer – varför får vi inte se funktionen som den verkligen ska bli redan nu?
Tisdagens stora nyhet, bortsett från benen, var att Meta sjösätter ett nytt vr-spår där man riktar sig till företag och professionella användare. Dragloket ska vara Meta Quest Pro, en påkostad vr-hjälm som har tagit teknikbolaget tre, fyra år att utveckla, berättade Oculuschefen Mark Rabkin för Ny Teknik.
Hjälmen, som ska möjliggöra en vr-användarupplevelse på en ”helt ny nivå” kostar dock nästan 20 000 kronor.