Övriga nyheter

Ultratunt specialstål lika lätt som kolfiber i svenska båten

Elvira, den första båten byggd i Sandviks rostfria specialstål.
Elvira, den första båten byggd i Sandviks rostfria specialstål.
Fjädringen. Foto: Adrian Falk
Fjädringen. Foto: Adrian Falk
Håkan Rosén. Foto: Pernilla Wahlman
Håkan Rosén. Foto: Pernilla Wahlman

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Ny Teknik tog en tur i bränslesnåla Elvira, den första båten byggd i Sandviks rostfria specialstål.

Publicerad

– Hade vi suttit i en kolfiberbåt så hade den gått sönder nu, säger kapten Håkan Rosén, grundare till Swedish Steel Yachts, när vi kör igenom de smältande isflaken vid Gävleåns mynning.

Vi hör ljudet av isen som krasar, men vi sitter tryggt. Elvira får varken bucklor eller skråmor trots att stålskrovet är ultratunt, bara 1,8 mm. Belastningen från isen tas upp av tio fjädrande balkar som löper från för till akter.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här