Opinion
Trafiken dödar fler än terrorn

Terrorismen dör visserligen inte med bin Ladin. Men förhoppningsvis har delar av den kraftigt försvagats. Och det kan ge skjuts åt både ekonomisk och teknisk utveckling.
<p>Kriget mot Al Qaida ska enligt en beräkning av Tim Fernholz och Jim Tankersley i den amerikanska tidskriften National Journal ha kostat 18 triljoner kronor.</p> <p>Frågan är om den summan räcker. Förutom störtade plan, dödade människor, förstörda byggnader och de militära konflikterna har terrorismen - och insatserna mot terrorism - kostat oräkneliga summor i form av begränsningar i människors resor och den fria rörligheten. </p> <p>Det grus i utveckling och internationellt utbyte som terroristerna kastat har drabbat oss alla.</p> <p>Omfattande säkerhetsåtgärder på flygplatser har lagt en hämsko på affärsresandet. Många drar sig för timslånga köer och tidsödande (ibland även förödmjukande) kontroller på flygplatser och till offentliga byggnader.</p> <p>Även ökade motsättningar mellan en rad islamska länder och västvärlden har satt käppar i hjulet för handel, affärer och andra kontakter.</p> <p>Restriktioner, misstro och rigorösa säkerhetsåtgärder skapar irritation i det internationella umgänget. </p> <p>Att det även hindrar resenärer från att ta med sig en och annan skattefri flaska är närmast ett marginellt problem. Men även detta drar resurser och skapar irritation inom EU.</p> <p>***</p> <p>Terrorismen är visserligen inte lika död som bin Ladin. Men det finns värre faror för liv och hälsa. </p> <p>u-världen är problemen naturligtvis värst. Men även i den industrialiserade världen dör exempelvis över tusen människor dagligen i trafikolyckor. Bara i Europa rör det sig om nästan 40 000 per år. Det är som om katastrofen 11 september i New York skulle upprepas här i Europa en gång i månaden, år efter år.</p> <p>När får vi höra president Obama och hans europeiska kolleger förklara krig mot trafikdöden?</p>