Opinion

Trafiken dödar fler än terrorn

Norbert Andersson, tf chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren
Norbert Andersson, tf chefredaktör. Foto: Jörgen Appelgren

Terrorismen dör visserligen inte med bin Ladin. Men förhoppningsvis har delar av den kraftigt försvagats. Och det kan ge skjuts åt både ekonomisk och teknisk utveckling.

Publicerad

<p>Kriget mot Al Qaida ska enligt en beräkning av Tim Fernholz och Jim Tankersley i den amerikanska tidskriften National Journal ha kostat 18 triljoner kronor.</p> <p>Frågan är om den summan räcker. Förutom störtade plan, dödade människor, förstörda byggnader och de militära konflikterna har terrorismen - och insatserna mot terrorism - kostat oräkneliga summor i form av begränsningar i människors resor och den fria rörligheten. </p> <p>Det grus i utveckling och internationellt utbyte som terroristerna kastat har drabbat oss alla.</p> <p>Omfattande säkerhetsåtgärder på flygplatser har lagt en hämsko på affärsresandet. Många drar sig för timslånga köer och tidsödande (ibland även förödmjukande) kontroller på flygplatser och till offentliga byggnader.</p> <p>Även ökade motsättningar mellan en rad islamska länder och västvärlden har satt käppar i hjulet för handel, affärer och andra kontakter.</p> <p>Restriktioner, misstro och rigorösa säkerhetsåtgärder skapar irritation i det internationella umgänget. </p> <p>Att det även hindrar resenärer från att ta med sig en och annan skattefri flaska är närmast ett marginellt problem. Men även detta drar resurser och skapar irritation inom EU.</p> <p>***</p> <p>Terrorismen är visserligen inte lika död som bin Ladin. Men det finns värre faror för liv och hälsa. </p> <p>u-världen är problemen naturligtvis värst. Men även i den industrialiserade världen dör exempelvis över tusen människor dagligen i trafikolyckor. Bara i Europa rör det sig om nästan 40 000 per år. Det är som om katastrofen 11 september i New York skulle upprepas här i Europa en gång i månaden, år efter år.</p> <p>När får vi höra president Obama och hans europeiska kolleger förklara krig mot trafikdöden?</p>