Digitalisering

Tobiichefen: ”Vi mäter ditt öga – biometrisk data”

För många innebär digitala tjänster att acceptera användarvillkor man inte fullt ut förstår. Det är något som Anand Srivatsa, vd för svenska svenska eyetracking-företaget Tobii, vill ändra på. Arkivbild. Foto: Charlie Riedel/AP/TT
– Det är inte i alla tjänster som vi använder biometrisk data eller lagrar någonting, säger Anand Srivatsa, vd för eyetracking-företaget Tobii. Pressbild. Foto: Petter Karlberg/Tobii

Vad har Cristiano Ronaldo, sjukvård och Metaverse gemensamt? Alla faller inom ramen för svenska eyetracking-företaget Tobiis verksamhet, vars vd vill se ökad transparens i techvärlden. ”Vi måste göra det vi gör begripligt för folk”, säger han.

Publicerad

Biometrisk data, fysiska saker som exempelvis ett fingeravtryck eller ditt öga, är en ständigt het potatis inom techvärlden.

I USA lovade nyligen Clearview AI, ett företag som varit i blåsväder för att ha byggt sin ansiktsigenkänningsdatabas på Facebook-bilder, att privata aktörer inte längre får tillgång till deras produkt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här