Digitalisering

Telia lanserar billigt mobilt bredband i Nepal

Tomas Olsson, en av grundarna till Joors och Göran Ingemarsson, Sverigerepresentant för amerikanska F5 Networks. Foto: Lars Anders Karlberg

Telia Sonera står i startgroparna att lansera reklamfinansierat mobilt bredband i Eurasien med start i Nepal före sommaren. Bakom tekniken står det lilla svenska telekomföretaget Joors i samarbete med amerikanska teknikföretaget F5 Networks.

Publicerad

- I de här länderna är det för dyrt med mobilt internet för gemene man. Med vår reklamfinansierade modell blir det billigare och i vissa fall helt gratis. Telia Sonera kommer att lanserade tjänsten som "affordable internet", säger Tomas Olsson, en av grundarna till Joors, med ett långt förflutet i nordiska telekomföretag, främst inom Telenor.

Joors lanserade en reklamfinansierad mobil bredbandstjänst redan 2012, som virtuell operatör i Telias nät.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här