Digitalisering

Telia kraschade flygtrafiken

Arlanda-tornet Foto: LFV
Arlanda-tornet Foto: LFV

Det var ett ”planerat underhåll” på en av Telias servrar som orsakade torsdagens stopp och kaos i den svenska flygtrafiken. - Vi är otroligt ledsna att det här hände. Så fort vi upptäckte problemet vidtog vi åtgärder för att häva det. Nu håller vi på att analysera vad det var som gick snett för att undvika att det händer i framtiden, säger Irene Krohn som är presschef på Telia.

Publicerad

Troligen uppstod felet vid en uppdatering av programvaran, som görs med viss regelbundenhet. Själva uppdateringarna brukar göras på natten när trafiken är som lägst, men fel kan visa sig först när trafiken når över en viss nivå. Själva åtgärden för att häva felet består i att man rullar tillbaka uppdateringen. Irene Krohn vill dock inte bekräfta att det var så det har gått till, eller svara några fler frågor av teknisk natur.

-Utredningen får visa vad det var som gick fel, säger hon till Ny Teknik.

Det var i torsdags vid lunchtid som svenskt luftrum stängdes under ett par timmar. Totalt ställdes 113 flygningar in under dagen, varav 85 från Stockholm.

-Det som hände var att det blev fel i datakommunikationen in till kontrollcentralerna i Malmö och Stockholm, mellan kontrollcentralerna och i datakommunikationen mellan kontrollcentraler och torn, säger Per Fröberg som är pressansvarig på Luftfartsverket.

På flygledarnas skärmar dök det upp felmeddelanden om att informationen om färdplaner och väder inte levererades som den skulle. Det visade sig att både det ordinarie systemet och ett av de två reservsystemen var utslagna, och då nollade Luftfartsverket trafiken. Inga plan tilläts starta, och de plan som var i luften togs ner manuellt.

– Vi kör aldrig flygtrafik med bara ett system utan backup, säger Per Fröberg.

Luftfartsverket leder flygtrafiken över Sverige från två kontrollcentraler, ATCC (Air Traffic Control Center). ATCC Stockholm täcker luftrummet över norra Sverige och ATCC Malmö över södra delen av landet. Kontrollcentralerna har med hjälp av ett avancerat radarsystem total kontroll på allt luftrum över 2 900 meters höjd.

I kontrollcentralerna samlas alla data om flygplanens färdplaner, riktning och befintlighet. Där samlas också väderdata. Flygledarna i kontrollcentralen kommunicerar med tornen på flygplatserna, med varandra och med flygplanen med hjälp av flygledningssystemet Eurocat 2000 E, som finns installerat i ett flertal länder. Det var dock inte Eurocat som fallerade, utan det Teliaopererade system som hanterar datatrafiken mellan kontrollcentralerna.

Infrastrukturminister Anna Johansson har kallat till sig Luftfartsverket, Trafikverket, Transportstyrelsen och SJ nästa fredag för att få en bred bild av de störningar i trafiksystemen som drabbat Sverige de senaste dagarna.