Säkerhet

Telenor anmäls efter misstaget som berörde 120.000 kunder

Telenor har anmälts till Datainspektionen. Telekombolaget har på grund av ett misstag hämtat ut personuppgifter från Skatteverket om runt 120.000 kunder.

– Det här är allvarligt, säger Pär Rylander, myndighetens säkerhetschef.

Telenor har mellan den 15 maj och den 7 juni bett sina kunder att logga in på Skatteverkets webbplats med e-legitimation. Vad som inte framgick var att Telenor via underleverantören Identitrades tjänst Identiway då fick tillgång till information om personen, så som bostad och inkomst.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här