Digitalisering

Tavla ska locka till mer rörelse

Talande tavlor som tar kontakt med dig finns nu inte bara i filmer som de om Harry Potter. Mariadele Arcuri Rossoni har skapat en interaktiv tavla som vill skåla med dig när du går förbi. Tavlan installerades nyligen på en vinbar i Norrköping. Foto: Mariadele Arcuri Rossoni
Talande tavlor som tar kontakt med dig finns nu inte bara i filmer som de om Harry Potter. Mariadele Arcuri Rossoni har skapat en interaktiv tavla som vill skåla med dig när du går förbi. Tavlan installerades nyligen på en vinbar i Norrköping. Foto: Mariadele Arcuri Rossoni
Mariadele Arcuri Rossoni.
Mariadele Arcuri Rossoni.

En tavla som reagerar på ljud och rörelser. Kan det få äldre att bli mer aktiva och glada? Konceptet, skapat av Mariadele Arcuri Rossoni, testas på ett aktivitetscentrum i Norrköping.

Publicerad

Senioren Sven Ferdinandsson rör armen i mjuka rörelser. Han vill locka till sig rådjursbocken, som skymtar i tavlans fond där skogsbrynet ligger. Rådjuret närmar sig tvekande, men skräms av ljudet från fotografens kamera och springer in i skogen igen.

Sven Ferdinandsson är en av många seniorer som varje dag besöker Granens aktivitetscenter i Norrköping. Här hänger den första prototypen av en interaktiv tavla, infattad i en gyllene ram. Tavlan kan användas för att spela luftgitarr, flyga i rymden, vara en ”gubbe i tavlan” eller locka på rådjuret. Allt genom att röra på kroppen.

Skapare av den interaktiva tavlan är Mariadele Arcuri Rossoni, civilingenjör i medieteknik och konstutbildad. Idén fick hon efter att hennes tidigare så aktiva mormor blev alltmer passiv.

– Hon var egentligen i god form och hade behövt fler aktiviteter än att läsa tidningen, säger hon.

Så Mariadele Arcuri Rossoni vidareutvecklade den teknik hon använt för att göra konstverk som kan samspela med omgivningen.

Den interaktiva tavlan består av en 40 tums platt-tv som kompletterats med en dator och en Kinect-kamera. Kinect är en spelkontroll till tv-spelet Xbox, som läser av omgivningen och gör det möjligt att styra spelet med ljud eller rörelser. För att det ska fungera krävs mängder av programmering för att skapa den ”virtuella agent” som läser av och tolkar omgivningen. Hur många står framför tavlan, verkar de uttråkade, ska agenten föreslå en annan aktivitet?

På Granen finns sedan tidigare Wii-spel för golf och tennis men de står inte framme nu. Besökarna tyckte att de blev lite enformiga, berättar Margaretha Johansson, aktivitetssamordnare på Granens dagverksamhet.

– Den interaktiva tavlan upplevs som kul och stimulerar till samtal med andra. Att den kräver rörelser för att något ska hända är bra, det är viktigt för att behålla funktionen i lederna, säger Margaretha Johansson.

Målgruppen är dock långt fler än de alerta pensionärerna på Granens aktivitetscenter. Om två veckor ska tavlan utvärderas på ett boende för dementa. Därefter ska en pensionär som bor kvar hemma få testa den. I januari startar också en sociologisk forskningsstudie tillsammans med Game Studio i Göteborg.

– Tavlan ska inte ersätta mänsklig kontakt, utan bidra till att äldre blir lite gladare och mer aktiva, säger Mariadele Arcuri Rossoni som i våras bildade bolaget Machine Says Hello runt tekniken.

Utvecklingen av den interaktiva tavlan finansieras av Hälsans nya verktyg, en regional satsning för att prova och synliggöra tekniska lösningar inom vård och omsorg.

Tavla à la Harry Potter

Talande tavlor som tar kontakt med dig finns nu inte bara i filmer som de om Harry Potter. Mariadele Arcuri Rossoni har skapat en interaktiv tavla som vill skåla med dig när du går förbi. Tavlan installerades nyligen på en vinbar i Norrköping.

Gör: Interaktiva applikationer till offentlig miljö.

Ort: Norrköping.

Bildat: 2012.

Antal anställda: 1.

Talande tavlor som tar kontakt med dig finns nu inte bara i filmer som de om Harry Potter. Mariadele Arcuri Rossoni har skapat en interaktiv tavla som vill skåla med dig när du går förbi. Tavlan installerades nyligen på en vinbar i Norrköping.