Premium
Tanken bär både bränslet och fartygets CO2-utsläpp
Amerikanernas tank har en flyttbar avskiljare, och i takt med att bränslemängden sjunker utökas kammaren som tar hand om fartygets utsläpp. Chalmersprofessorn anser dock att en del arbete återstår innan man kan förverkliga deras vision ombord.
Chicago-baserade Northwestern University har utvecklat en lösning som de hävdar kan appliceras på farkoster med lång räckvidd – men stora fartyg ligger närmast till hands. Utgångspunkten är att man använder bränsleceller med en direkt avskiljning av koldioxiden, och innovationen rör själva koldioxidlagringen ombord.
Det handlar om en tank som både tar bränslet och trycksatt koldioxid. Genom att den har en flyttbar avskiljare kan respektive kammare ökas och minskas i takt med att bränslemängden minskar och koldioxiden kräver allt mer utrymme längs resans gång. Forskarna ser inte vätgas som det givna drivmedlet utan tänker sig ett kolbaserat bränsle.