Övriga nyheter
"Täckningskartorna måste stämma"

Mobiloperatörernas uppgifter om täckning och datahastighet måste bli bättre. Det konstaterar regeringen och ger Konsumentverket och PTS i uppdrag att föreslå vad som behöver göras.
Att mobilen inte går att använda, trots att operatörens täckningskartor visar att det ska finnas täckning i området, kommer som en ovälkommen överraskning för många semesterfirare.
Dagens smarta telefoner har sämre antenn och radioteknik än de äldre generationer som kartorna oftast utgår från.
En mätning som Post- och telestyrelsen utförde i våras visar att täckningen för smarta mobiler i snitt är 20 procent sämre än vad kartorna anger. Stickprov under försommaren pekade också på stora brister i operatörernas uppgifter om datahastigheten. Varken max- eller medelhastigheten stämde i upp till 75 procent av uppkopplingarna.
Nu ger regeringen Post- och telestyrelsen, PTS, och Konsumentverket i uppdrag att föreslå vad som ska göras för att kartorna ska stämma bättre med verkligheten.
- Under våren har många konsumenter, i olika delar av landet, tydligt beskrivit brister i mobiltäckningen. Det är ett tecken på att de mobila tjänsterna snabbt blivit väldigt viktiga för oss konsumenter, i jobbet och i vårt vardagsliv. Ofta har telebolagen lovat bättre täckning än vad de kunnat hålla, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt i ett pressmeddelande.
Hon slår fast att mobilkonsumenterna ska kunna få nödvändig och tydlig information innan de tecknar sina mobilabonnemang. "Rättvisande täckningskartor är viktiga för att man ska kunna välja rätt operatör, och för att man ska kunna använda de mobila tjänsterna fullt ut" konstaterar regeringen.