Digitalisering
Svenskt tåg in i kylan

Ett svenskt dieseldrivet motorvagnståg är det första som testats i en ny klimatkammare i Wien. Tåget har utsatts för temperaturer ned till – 50 °C och vindstyrkor på 300 km/h. Det ska trafikera sträckor i Bergslagen.
Infruset Itinotåg Enligt Bengt Lindwall vid tågtillverkaren Bombardier har tåget klarat proven bra. Ett helt tåg har körts in i en 100 meter lång vindtunnel där temperaturen kan variera från + 60 °C ner till - 50 °C. Det går även att simulera solsken, regn och snö i klimatkammaren. Tågtypen, som kallas Itino, har testats i kammaren i tre veckor. Det ska uppfylla krav som järnvägarnas samarbetsorganisation UIC har satt upp. Anläggningen ägs av österrikiska staten tillsammans med tågtillverkarna Bombardier, Alstom, Siemens och Ansaldobreda. Förutom järnvägstillverkarna ska anläggningen användas av bilindustri och flygindustri, men även skidverksamhet som backhoppning kan testas i anläggningen. Itinotågen tillverkas i Bombardiers tyska anläggningar. Det är dieselelektriskt och ger en toppfart på 140 km/h. Tågoperatörerna Tåg i Bergslagen samt Jönköpings länstrafik har beställt flera tåg. Itinotåg har också levererats till tyska järnvägar.