Startup

Svenskt betalbolag laddat med ai köps för 14 miljarder

Johan Tjärnberg, vd och grundare för Bambora. Foto: Bambora

Bambora använder artificiell intelligens för att automatiskt mata in kreditkortsuppgifter åt e-shoppare. Nu köps företaget upp av franska Ingenico Group.

Publicerad

Smarta mobiltelefoner blir en allt viktigare försäljningskanal för e-handlare. Samtidigt är det bara 16 procent av alla kunder som har lagt till en vara i en digital varukorg som sedan slutför köpet i sin mobiltelefon, visar en undersökning från Adobe. Motsvarande siffra för konsumenter som e-handlar via datorer ligger på cirka 25 procent.

Det svenska företaget Bambora har ringat in vad man anser är en viktig orsak till att köpkonverteringen är lägre på mobilen: Det är besvärligare att fylla i sina kreditkortsuppgifter på en pekskärm än att göra det på en dator.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här