Premium

Svenska systemet driver utsläppsfria färjan med batterier och vätgas

Katamaranen ska köra Stockholms pendlare i hög fart – utan utsläpp. Färjans batteri- och bränslecellssystem kommer att levereras av svenska Echandia.

Publicerad

Svenska Green City Ferries har för avsikt att leverera det första exemplaret av sin utsläppsfria färja 2023. Beluga 24 är en katamaran som ska serva pendlare i Stockholmsområdet. Den kan ta 150 passagerare samt 30 cyklar, och med en marschfart på 28-30 knop finns det goda chanser till att korta restiden.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera