Premium

Svenska systemet driver utsläppsfria färjan med batterier och vätgas

Katamaranen ska köra Stockholms pendlare i hög fart – utan utsläpp. Färjans batteri- och bränslecellssystem kommer att levereras av svenska Echandia.

Publicerad

Svenska Green City Ferries har för avsikt att leverera det första exemplaret av sin utsläppsfria färja 2023. Beluga 24 är en katamaran som ska serva pendlare i Stockholmsområdet. Den kan ta 150 passagerare samt 30 cyklar, och med en marschfart på 28-30 knop finns det goda chanser till att korta restiden.

Nu står det klart att batteri- och bränslecellssystem kommer att levereras av Echandia. Företaget, med huvudkontor vid Pampas Marina i Solna, har hittills gjort 45 installationer runt om i Europa såväl som Indien och Nya Zeeland. Men då har det bara handlat om batteribaserade lösningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här