Digitalisering

Svenska barn allt mer uppkopplade

Barn och ungas medievanor förändras snabbt. Nästan alla svenska 11-åringar har nu en egen mobil med tillgång till internet, visar färska siffror från Statens medieråd.

I takt med att medielandskapet växer och förändras har sättet vi använder och konsumerar medier också förändrats _ inte minst bland barn och unga. Hälften av alla tvååringar har använt nätet och 95 procent av 11-åringarna har en egen mobil, nästan uteslutande med tillgång till nätet.

– Det är både en positiv och en negativ utveckling. Ur ett föräldraperspektiv blir det allt svårare att hålla koll på vad ens barn håller på med på nätet. Men det är ju också en fantastisk möjlighet för användarna att tillgodogöra sig information, säger Ulf Dalquist, forskningsansvarig vid Statens medieråd som i dag släpper de första siffrorna ur en större rapport om barn och ungas medievanor.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här