Populärteknik

Svenska appen lär dig enkel matte

Civilingenjören Roger Lasu har själv undervisat i grundskolan och fick då idén till matematikspelet Make it Equal. Foto: Mikael Wallerstedt
Civilingenjören Roger Lasu har själv undervisat i grundskolan och fick då idén till matematikspelet Make it Equal. Foto: Mikael Wallerstedt
Make it Equal
Make it Equal
1. Här ska eleverna beräkna åkerarealen och sedan ta reda på hur mycket majs som kan odlas. Foto: Real World Math
1. Här ska eleverna beräkna åkerarealen och sedan ta reda på hur mycket majs som kan odlas. Foto: Real World Math
2. Hur stor andel av de parkerade bilarna är röda? Foto: Jeffery Hall
2. Hur stor andel av de parkerade bilarna är röda? Foto: Jeffery Hall
3. Med mätverktygen i Google Earth ska eleverna beräkna volymen av den pyramidformade byggnaden. Foto: Real World Math
3. Med mätverktygen i Google Earth ska eleverna beräkna volymen av den pyramidformade byggnaden. Foto: Real World Math
4. Fraktaler kan visualiseras när en kustlinje mäts i olika inzoomningsgrad. Foto: Real World Math
4. Fraktaler kan visualiseras när en kustlinje mäts i olika inzoomningsgrad. Foto: Real World Math

Lite Alfapet, lite Sudoku och lite enkel matte. Det är ingredienserna i det nya svenska mattespelet Make it Equal. Skaparna hoppas att det blir en klassiker.

Publicerad

Den första versionen av appen Make it Equal har nyligen släppts för Iphone. På en spelplan som utökas för varje nivå ska man placera ut ensiffriga tal och kombinera dem med något av de fyra räknesätten – exempelvis 2 × 3 = 6. För varje ny beräkning måste man använda någon av siffrorna som redan ligger på planen, och för varje korrekt beräkning får man lika många poäng som resultatet.

– Det bär på ett klassiskt koncept som känns genomtänkt. Det är ett brädspel med siffror och fungerar ungefär som Alfapet, säger Roger Lasu, vd för företaget Matematikspel i Uppsala som utvecklat appen.

Roger Lasu läste till civilingenjör i samhällsbyggnad vid Luleå tekniska universitet, började som doktorand och upptäckte att han tyckte om att undervisa, vilket ledde till att han började arbeta som grundskollärare i matematik.

– Jag fick en mindre chock när jag såg att skolan stod kvar och stampade, att ingenting hade hänt sedan jag själv gick i skolan. Ingenting.

Han började fundera kring nya sätt att undervisa, och tänkte att han kunde göra större insats som entreprenör.

Idén till matematikspelet fick han 2009, men först 2012 satte han i gång på allvar tillsammans med sin medgrundare Terho Viksten och app-utvecklaren Interactive Solutions.

– Vi fick ett innovationslån från Almi, men det var fickpengar i sammanhanget. De räckte ingenstans, säger Roger Lasu.

Slutligen är nu första versionen klar. Målet är att gå vidare och göra en variant som kan spelas av flera spelare.

– Vi har provat det i ett extremt enkelt utförande och det gick inte att slita sig. Det är lite som Othello, att man sabbar för varandra, men matematiskt – det mest strategiska spel jag någonsin provat.

Men för utvecklingen behövs pengar. En miljon, uppskattar Roger Lasu. Och först då blir det tal om intäkter – för nedladdning av spelet eller köp inuti appen.

– Utvecklingspotentialen är enorm, säger Roger Lasu.

Matematikspel

Utvecklar matematikspelet Make it Equal som mobilapp.

Grundat: 2012.

Grundare: Roger Lasu, Terho Viksten.

Antal anställda: 0.