Digitalisering
Svensk med på Kina-raket

Uppsalaföretaget Diracs teknik används av världens mest haussade mobiltelefonbolag, den kinesiska tillverkaren Xiaomi.
Xiaomi är fortfarande ett rätt okänt bolag i Sverige. Men den mobila uppstickaren har nyligen tagit över förstaplatsen från Samsung på marknadssegmentet smarta mobiler i Kina. Det är numera världens största mobilmarknad.
Xiaomi säljer alla sina mobiler via nätet – med stor framgång.
Bolaget fick stor uppmärksamhet även utanför Kina i samband med lanseringen av den avancerade lågprismodellen Red Rice.
Nu visar det sig att det finns svensk teknik i de uppmärksammade mobilerna.
Mathias Johansson, medgrundare och vd för Uppsalaföretaget Dirac Research har jobbat med succéföretaget Xiaomi i snart två år.
Dirac Research är en avknoppning från Uppsala universitet och utvecklar digital ljudteknik, som används i smarta mobiler, bilar och högtalare.
-Vår första mobilkund var kinesiska Oppo, som också tillverkare avancerade mobiler. Vårt första kontrakt med Xiaomi i mars 2013, säger Mathias Johansson.
Då hade Xiaomi bestämt sig för att ersätta Dolbys ljudlösning med den svenska.
-Först köpte Xiaomi vår teknik för hörlurarna, och sedan även för högtalarna.
Den svenska lösningen finns nu i flera av Xiaomis mobilmodeller samt surfplattan MiPad.
-Vårt digitaliserade ljudsystem optimerar ljudet utifrån en viss högtalare, så att ljudet blir så rent som möjligt. Man kan säga att vår produkt fungerar som glasögon, som korrigerar högtalarens ljud. Så vi har jobbat nära Xiaomis ljudtekniker, berättar Mathias Johansson.
Uppdraget från Xiaomi är betydande för Dirac, som förra året totalt omsatte 13 miljoner kronor.
Numera står mobilkunderna för hälften av Diracs omsättning. Förutom Xiaomi säljer man sin teknik till kinesiska mobiltillverkarna Oppto och Meizu.
-Och vi diskuterar med flera kinesiska tillverkarna av avancerade mobiler.
Det finns många, men bland de största märks BBK, Lenovo, Yulong, ZTE och Huawei.
Mathias Johansson är imponerad av Xiaomi.
-Xiaomi har revolutionerat mobilvärlden. Grundarna kommer från internetvärlden och har kapat distributionsledet. Några jämför bolaget med Apple, men det är fel. Xiaomi är både häftiga och har modeller med ett lågt pris. Nytt är också det sätt de involverar sina användare i utvecklingen.