Premium

Svensk batterientreprenör ska bygga en ny gigafabrik i USA

Imperial Valley har enligt CTR en av världens största litiumfyndigheter. Foto: CTR
Imperial Valley har enligt CTR en av världens största litiumfyndigheter. Foto: CTR
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Batterifabriken i södra Kalifornien kommer att ha en kapacitet på 54 GWh, och kunna tillgodose 650 000 elbilar om året. På bilden Lars Carlström. Foto: Italvolt
Batterifabriken i södra Kalifornien kommer att ha en kapacitet på 54 GWh, och kunna tillgodose 650 000 elbilar om året. På bilden Lars Carlström. Foto: Italvolt

Efter Italvolt har Lars Carlström nu sjösatt Statevolt. Bolagets batterifabrik ska ligga direkt vid en litiumfyndighet i Kalifornien. ”Du kommer att kunna ladda batteriet på sex minuter”, säger han till Ny Teknik.

Publicerad

Han grundade Britishvolt men gick vidare för att satsa på tillverkning i norra Italien. Italvolts vd Lars Carlström räknar med att hans batterifabrik i Scarmagno ska dra igång sin produktion 2024. Men nu har den svenske entreprenören sjösatt sitt nya bolag Statevolt som ska etablera en gigafabrik i USA.

Den tänkta anläggningen i södra Kalifornien kommer att ha en kapacitet på 54 GWh, och den blir världsunik tack vare sin placering.

I Imperial Valley, nära den mexikanska gränsen, finns en av världens största litiumfyndigheter – och där ska företaget Controlled Thermal Resources (CTR) använda geotermisk energi för sin utvinning och raffinering. Statevolt kommer att bli granne, och en avsiktsförklaring är upprättad med CTR.   

– Vi ligger bara en halv kilometer från varandra, så vi skulle kunna dra ett rör och få litium direkt till oss från deras utvinningsanläggning, och likaså el. Så allt ligger egentligen på samma mark. Vi blir väldigt konkurrenskraftiga eftersom det här är helt grön litium med nollutsläpp. Det finns ingen som kan konkurrera med hur den är framställd, säger Lars Carlström till Ny Teknik.

Batterifabriken i södra Kalifornien kommer att ha en kapacitet på 54 GWh, och kunna tillgodose 650 000 elbilar om året. På bilden Lars Carlström. Foto: Italvolt
Batterifabriken i södra Kalifornien kommer att ha en kapacitet på 54 GWh, och kunna tillgodose 650 000 elbilar om året. På bilden Lars Carlström. Foto: Italvolt

”Dyrt att vara med på teknologiracet”

Han berättar att Statevolt kommer att använda licensierad teknik från andra. Batterierna beräknas kunna ge elbilar en räckvidd på cirka 600 km. Men licenserna omfattar även teknik för snabbladdning som ska göra det möjligt att ladda ett batteri på sex minuter, givetvis förutsatt att laddinfrastrukturen har den kapacitet som krävs.

– Vi tycker att det är för dyrt att vara med på teknologiracet. Det är mycket bättre att snabbt nå marknaden med en licensierad teknologi och i stället vara väldigt duktiga på att bygga en fabrik som är välfungerande – för det är nog så svårt, säger han.

Att utveckla ett eget batteri finns inte på kartan nu, men Lars Carlström utesluter det inte längre fram när man kan se en tydligare riktning i dagens snabba och mångfacetterade teknikutveckling.

Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock

De drygt 38 miljarder kr som krävs finns ännu inte på plats, men med en "hyper-lokal" affärsmodell har Statevolts planer fått uppmärksamhet från bransch, investerare samt amerikanska myndigheter. Och enligt Carlström visar biltillverkarna i USA ett stort intresse för att teama upp.

– I USA är det självklart intressant med GM och Stellantis, utan att säga för mycket.

Samarbetet skulle också kunna handla om att använda biltillverkarnas teknik för att producera deras batterier. Lars Carlström tror att Statevolt kan få fram de första batterierna 2025 och att fabriken i Kalifornien kan nå full kapacitet 2028–2029. Även den anläggning som CTR bygger förväntas nå sin maximala produktion inom samma tidsram.

Når inte 45 GWh vid produktionsstart

Med en kapacitet att producera batterier för 650 000 elfordon om året blir Statevolts fabrik en av de största i USA. Just nu skissar många aktörer på nya batterianläggningar, men Lars Carlström ser inte en risk för att Statevolt eller Italvolt skulle drabbas vid en framtida överetablering.   

– Jag tror att ”first movers” som är på marknaden och har annonserat sina projekt, de kommer nog att klara sig hyggligt. Men det blir kanske en del fusioneringar så småningom, säger Lars Carlström.

Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock
Controlled Thermal Resources geotermiska energi- och litiumanläggning i Imperial Valley i Kalifornien. Bild från 9 november 2021. Foto: Gina Ferazzi/Los Angeles Times/Shutterstock

Han konstaterar att Italvolt inte kommer att ha uppnått sin kapacitet på 45 GWh vid produktionsstart 2024, utan den kommer snarare att ligga på 6 GWh. Full kapacitet i Scarmagno kan alltså dröja till 2028–2029, och alla initiativ får dras med samma långa uppskalning.

– Det gör att tillgången kommer att vara betydligt lägre än vad efterfrågan är, och som jag ser det så kommer det att vara ett stort underskott på batterier från Europa under minst 10–15 år, säger Lars Carlström.

Han tror också att de många format som finns på marknaden i dag kommer att reduceras över tid och standardiseras betydligt.

– Det här är en ganska ung industri som växer fram, och det finns egentligen inga tydliga ramar för vad som är rätt och vad som är fel, säger Lars Carlström.