Digitalisering
Stort intresse för Saabs el-bakaxel
Ta en vanlig framhjulsdriven bil. Förse den med en smart utformad eldriven bakaxel. Vips har bilen förvandlats till en snål hybrid med fyrhjulsdrift, utan att det kostar skjortan.
<p>Konceptet som utvecklats av GM och Saab och som nu vidareutvecklas och marknadsförs av företaget E-AAM Driveline Systems i Trollhättan möts av stort intresse i bilvärlden.</p> <p>- Vi har redan en handfull säkrade kontrakt, säger marknadschef Magnus Rydell.</p> <p>Den elektriska fyrhjulsdriften presenterades för ett år sedan då E-AAM bildades som ett samriskföretag mellan Saab och den stora amerikanska underleverantören American Axle. </p> <p>I Ny Teknik beskrevs det som fyrhjulsdriftens motsvarighet till bokhyllan Billy.</p> <p>Systemet är byggt så att det ska vara både enkelt och billigt att installera och passa i de flesta bilar. </p> <p>- Den elektriska drivenheten har ett valbart effekspann mellan 15 och 90kW. Detta gör att biltillverkarna lätt kan erbjuda flera olika produkter från "mildhybrid" till kraftfull "plugin" utifrån samma grundenhet, säger Magnus Rydell </p> <p>E-AAM har visat upp systemet för en lång rad bilföretag och även byggt flera testbilar för kunders räkning. Enligt Magnus Rydell satsar American Axle "stenhårt".</p> <p>-De tror på oss. Vi växer och flyttar snart till nya större lokaler här i Trollhättan med plats för långt över 100 personer.</p> <p>Han säger att produktionsstart för de första två kunderna ska ske under 2013.</p>