Populärteknik

Stjärnor som äter planeter vässar jakten på en ny jord

Kannibalismen lämnar avslöjande kemiska spår i stjärnans ytskikt, bland annat i form av järn och litium. Foto: M. Garlick/University of Warwick/ESO

Enligt en ny studie har 20–35 procent av sol-lika stjärnor i binära system ätit upp sina egna planeter. Det innebär att astronomer lättare kan sålla bort de ogästvänliga platserna i jakten på en jordlik planet.

Publicerad

Astronomer har länge frågat sig varför de två stjärnorna i vissa binära system uppvisar olika kemiska profiler. Det astronomiska observatoriet i italienska Padua har tittat på 107 binära system där stjärnorna delar egenskaper med vår sol. 74 par hade en matchande kemi medan 33 visade påtagliga skillnader avseende koncentrationen av järn.

En förklaring till det senare fenomenet kan vara tidigare okända oregelbundenheter i de moln som stjärnorna har bildats ur. Astronomerna tror dock att en mer sannolik förklaring är att stjärnorna har slukat sina egna planeter. Deras studie, som är publicerad i Nature Astronomy, sägs presentera starka bevis som pekar mot detta.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader

Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.

Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här