Digitalisering
Spel för hälsan – en växande trend
Datorspel som används för andra syften än underhållning har funnits länge. Intresset ökar nu för spel som kan förbättra din hälsa.
Det svenska datorspelsföretaget Paradox Interactive utvecklar historiska strategispel. Sedan något år tillbaka erbjuder företaget sina spel gratis till skolor som vill använda dem i sin undervisning. Hittills har spel delats ut till ett 20-tal skolor.
– Vi är ganska nischade, det är bara trevligt för oss att få ut vårt namn. Och kan vi hjälpa till att få ungdomar intresserade av historia är det bara positivt, säger Linda Kiby, producent på Paradox Interactive.
Fenomenet att använda datorspel för andra syften än underhållning kallas för ”serious games”, seriösa spel. Både militären och skolan har länge utnyttjat dem för tränings- och undervisningsändamål. Nu ökar intresset för hälsofrämjande spel.
– Många inom rehabvärlden vill försöka utnyttja spel för att få patienter att rehabiliteringsträna, säger Per Backlund, universitetslektor på Högskolan i Skövde.
Han framhåller framför allt spelens förmåga att höja patienternas motivation till träning, genom att guldstjärnor eller poäng delas ut.
Det har även Region Skåne tagit fasta på. Där används tv- och datorspel i träningssyfte för barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Tv-spel, främst Xbox Kinect och Nintendo Wii, som uppmuntrar till fysisk rörelse, finns numera på barn- och ungdomshabiliteringens alla enheter.
– Den största vinsten är att du tränar utan att du vet om att du tränar. Samtidigt får du andra vinster, till exempel en social vinst om du tränar med andra, säger Anders Petersson, fritidskonsulent på barn- och ungdomshabiliteringen.
Per Backlund är övertygad om att de seriösa spelen är här för att stanna, men tror att de behöver övervinna flera problem, bland annat att hantera pedagogiken kring spelen i skolan.
– För läraren är det viktigt att eleverna lär sig det som står i läroplanen, det är jättesvårt att kontrollera i ett spel, säger han.