Specialutformade lastutrymmet i Hercules

2014-10-21 23:00  

Sveriges regering har hittills skickat tolv personer till Liberia för att hjälpa till i kampen mot ebola. Om svenskarna själva skulle bli smittade flygs de hem med en unik ambulans inuti ett Herculesplan.

Teamet som skickades av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, i förra veckan ska bistå FN-personalen i Liberia genom att bygga upp tillfälliga bostäder, isoleringsenheter och kylda vilrum.

Men fler svenska insatser förbereds sedan regeringen har beslutat att avsätta ytterligare 100 miljoner kronor för sjukvårdsarbete i Västafrika.

Om svenskarna blir sjuka i Västafrika kommer de att flygas hem till Sverige för vård. Det görs antingen i amerikanska Phoenix Air-plan eller i en specialambulans som körs ombord på Försvarsmaktens Herculesplan.

– De mest kritiska fallen flygs i det svenska alternativet, säger Martin Sjöholm på MSB.

Specialambulansen finns hos Falck Ambulans i Linköping sedan 2002. Den togs fram efter ett fall av blödarfeber på 1990-talet när en ung man insjuknade efter ett besök i Afrika. Mannen vårdades vid sjukhuset i Linköping och händelsen blev en väckarklocka för sjukvården.

Enligt Hans-Göran Magnusson, ansvarig för specialtransporter på Falck Ambulans, är ambulansen unik.

– Det finns ingen annan som har det här konceptet, och kan bedriva högisoleringsvård av en patient som kräver intensivvård, säger han.

En stor fördel med ambulansen är att patienten inte behöver lastas om. Därmed minskar risken för smittspridningen och påfrestningarna för patienten. Ombord på flygplanet förses ambulansen med ett uppblåsbart slusstält i den bakre delen. Tältet fungerar som saneringsutrymme och omklädningsrum vid personalbyte.

– Om vi skulle få en flygning på tio timmar kanske vi har tre vårdlag med två personer i varje. Under den tiden kanske man kan jobba 1,5 timme i dräkterna, sedan byter man personal, berättar Hans-Göran Magnusson.

I tältet förvaras också det avfall som genereras av personalens använda skyddsdräkter, som sedan förbränns vid sjukhuset i Linköping.

Nyligen har Falck Ambulans skaffat ytterligare en specialambulans, av nyare snitt, som ännu inte är godkänd för flygning. Den är utvecklad av Hofmanns Karosseri och skulle från början ersätta den gamla.

– Men med det aktuella läget får vi se vad landstinget kommer fram till. Jag skulle kunna tänka mig att båda blir kvar, säger Hans-Göran Magnusson.

För några år sedan användes den äldre ambulansen i skarpt läge. Då var det en kvinna som hade smittats av blödarfeber, men inte ebola, i Sierra Leone och kördes i en lokal transport på landsväg.

Annars används specialambulanserna ibland för att transportera patienter som inte har smittsamma sjukdomar men är i behov av intensivvård. Till exempel har sjuka personer hämtats på Irland och i England.

Hans-Göran Magnusson är själv ambulanssjukvårdare och en av dem som kan åka med till Västafrika om det blir aktuellt att hämta sjuka svenskar.

Hur känns det?

– Visst får man lite tankar nu när det är så många i sjukvårdspersonalen som har blivit smittade i Spanien och USA, men vi har övat en gång om året mot andra sjukhus och jag förlitar mig på de tekniska grejerna och på teamet. Jag känner mig trygg, säger han.




Gilla Ny Teknik på Facebook!

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt