Digitalisering

SOS Alarms nya teknik för positionering ger fler hjälp snabbare

Samtalen till larmnumret 112 ökar men svarstiden har blivit kortare, visar SOS Alarms årsrapport. Dessutom får fler hjälp snabbare: Larmar man SOS via 112-appen får operatören upp en exakt position. Foto: Fredrik Sandberg/TT, SOS Alarm

Ökat antal larmsamtal, men kortare svarstider. Ny teknik har dessutom gjort det lättare att mer exakt positionera den hjälpsökande, visar SOS Alarms årsrapport.

Det tog i snitt 8,6 sekunder innan ett samtal till SOS Alarm besvarades 2019 vilket är en förbättring på tre sekunder jämfört med föregående år.

– Vi är naturligtvis nöjda. För några år sedan låg medelsvarstiden på 14–15 sekunder, så det är en dramatisk förkortning i dessa sammanhang, säger Thomas Johansson, kommunikationschef på SOS Alarm.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här