Digitalisering

Sociala medier viktiga i norskt val

Sociala medier viktigt inför det norska valet. Foto: TT

Med mindre än en vecka kvar till det norska stortingsvalet går kampanjerna nu in på upploppet. Både genom dörrknackning och sociala medier - allt för att nå ut till väljarna.

På måndag avgörs det om statsminister Erna Solberg, Høyre (H), sitter kvar eller om hon lämnar över jobbet till Arbeiderpartiets (AP) partiledare Jonas Gahr Støre.

Totalt har de norska partierna lagt nästan 100 miljoner norska kronor på årets valrörelse, jämfört med runt 80 miljoner norska kronor under valet 2013, enligt siffror från mediebolaget NRK.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här