Miljö

Sociala medier hjälper bönder i kris

Magnus Josefsson, småbrukare i Lilla Bärsta Har fått foder till sina djur via insamling på sociala medier. Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT
Foto: Maja Suslin/TT

När det krisar hjälps man åt. Det är tanken med de Facebookgrupper som i torrtider matchar markägare med lantbrukare, som reser långt för att få ihop tillräckligt med mat till djuren.

– Titta här, det är kilometer efter kilometer av torr mark, säger bonden Magnus Josefsson och pekar mot de gulbruna åkrar som omringar hans gård i Lilla Bärsta utanför Uppsala.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här