Innovation

Smartare transporter mål i FoU-projekt

Ingenjörerna Kenneth Fredriksson, Remya Krishna, Ann Persson och Chris Johnson från Bombardier står vid bolagets nyutvecklade strömriktare som ingår i det drivsystem Bombardier ska börja testa vid årsskiftet. Foto: Jörgen Appelgren
Ingenjörerna Kenneth Fredriksson, Remya Krishna, Ann Persson och Chris Johnson från Bombardier står vid bolagets nyutvecklade strömriktare som ingår i det drivsystem Bombardier ska börja testa vid årsskiftet. Foto: Jörgen Appelgren
Ganesh Chandramouli. Foto: Jörgen Appelgren
Ganesh Chandramouli. Foto: Jörgen Appelgren
Helle Herk-Hansen. Foto: Vattenfall
Helle Herk-Hansen. Foto: Vattenfall
Rémy Kolessar, avdelningschef för enheten forskning och innovation på Energimyndigheten. Foto: Energimyndigheten
Rémy Kolessar, avdelningschef för enheten forskning och innovation på Energimyndigheten. Foto: Energimyndigheten

När Ny Teknik sammanställde årets FoU-liga noterade vi en tydlig trend i många branscher: satsningarna på hållbarhet.

På ett labb i Västerås vilar ett par stora plåtlådor på varsitt plintpar. Kablar i olika färger och storlekar hänger från lådorna. De är en testuppställning av strömriktare, utrustade med styrelektronik och krafthalvledare i kiselkarbid. Strömriktarna är en del av nästa generations elektriska drivsystem avsedda för allt från tunnelbane- till höghastighetståg. Vid årsskiftet ska tekniken testas på ett tunnelbanetåg i Stockholm.

– Det här är hjärtat i drivsystemet, säger Ganesh Chandramouli, projektledare för utveck- lingen hos tågtillverkaren Bombardier.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här