Digitalisering

Smarta mobiler bromsar in i Kina

Apples Iphone sålde mest i Kina under första kvartalet 2015. Foto: Apple

För första gången på sex år minskar försäljningen av smarta mobiler i Kina. Utmaningen är nu att få användare att byta upp sig.

Publicerad

Med 99 miljoner sålda smarta mobiler under första kvartalet 2015 såg den kinesiska marknaden en försäljningsminskning med fyra procent jämfört med motsvarande period året innan. I förhållande till föregående kvartal var minskningen åtta procent. Det uppger analysföretaget IDC.

IDC påpekar att Kina ofta betraktas som en framväxande marknad, men att det i själva verket är smarta mobiler som säljs mest, liksom i länder som USA, Storbritannien, Australien och Japan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här