Premium

Skena i taket när svenska elvägstekniken flyttar in i australiska gruvor

Gruvjätten Glencore och ytterligare sex bolag ska utvärdera om den svenska elvägstekniken kan användas för att bli kvitt dieselfordon. För att passa i gruvmiljö har bolaget flyttat skenan från marken till luften. 

Publicerad

Svenska bolaget Evias, med Nevsgrundaren Kai Johan Jiang som huvudägare, kommer att testa en omarbetad version av sin elvägsteknik i australiska gruvor.  

Evias har tillsammans med den australiska ingenjörsfirman Olitek startat samarbetet Bluvein, med målet att föra elvägstekniken till gruvnäringen. Syftet är att minska klimatpåverkan och avgasutsläppen från gruvfordonen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här