Samhälle

Ska flygskatten höjas eller skrotas – frågan delar partierna

Ett Norwegian-plan på väg mot landning. Sedan 1 april 2018 är alla flygresor i Sverige belagda med en flygskatt, på mellan 60 och 400 kronor.Foto: Esko Jämsä Foto: Esko Jämsä
Ett Norwegian-plan på väg mot landning. Sedan 1 april 2018 är alla flygresor i Sverige belagda med en flygskatt, på mellan 60 och 400 kronor.Foto: Esko Jämsä Foto: Esko Jämsä

VALET 2018. Miljöpartiet vill inte bara behålla flygskatten, utan även höja den. Alliansen vill ersätta skatten med andra satsningar, som klimatstyrande start- och landningsavgifter.

Publicerad

Under de senaste åren har flyget seglat upp som en av de viktigaste frågorna i den svenska klimatdebatten. Utsläppen från flyget fortsätter att öka, och det är framför allt vårt utrikesflygande som står för ökningen.

Effektivare motorer, mer hållbara bränslen och elektriska flygmotorer har lyfts fram som möjliga dellösningar, men svenska forskare har framfört att även styrmedel som begränsar ökningen av flygandet behövs.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här