Säkerhet

SJ-kunder utsatta för bedrägeri – 1,3 miljoner lösenord byts

SJ:s datorsystem har blivit utsatt för en attack. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix / TT
SJ:s datorsystem har blivit utsatt för en attack. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix / TT
Foto: Ismo Pekkarinen / All Over Press
Foto: Ismo Pekkarinen / All Over Press

SJ har utsatts för ett bedrägeri och inloggningsuppgifter har läckt ut. Kunder har även fått sina så kallade priopoäng stulna. Nu måste samtliga 1,3 miljoner användare byta lösenord. – Vi tar det här på stort allvar, att vidta sådana här åtgärder är inget som man gör lättvindigt, säger Jan Sjölund, säkerhetschef på SJ.

Publicerad

Bedrägeriet skedde redan för mer än tre veckor sedan, mellan 18 och 20 november. Först under onsdagen gick företaget ut med att intrånget skett.

SJ har identifierat ett 60-tal kunder som drabbats och förlorat priopoäng. Poängen tjänas in på resor och kan sedan användas för att köpa resor eller varor hos företaget. Kunderna har kompenserats med de poäng de har förlorat, enligt SJ.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här