Digitalisering
Seoul - fortfarande dataspelens Mekka
Dataspelstureringar direktsänds i tv i Sydkorea, och de stora finalerna har mångmiljonpublik. Ny Teknik besökte en tv-inspelning.
BLOGG - DAG 3: Det är första delfinal i VM i dataspelet Starcraft II. Vi befinner oss på Ongamenet e-Sport Stadium i centrala Seoul. På en stor skärm pågår ett krig mellan rymdskepp och arméer.
På varsin sida om scenen sitter två koreanska killar i 20-årsåldern i varsin glasbur. De är fruktansvärt koncentrerade. Svetten rinner. Fingrarna rör sig i ett vansinnigt tempo
Varje skott och varje truppförflyttning kommenteras upphetsat av tre herrar i kostym och slips framme på scenen.
Publiken, mest unga män, tittar lite lojt. Men så händer det något. En av kommentatorerna tappar nästan mikrofonen av upphetsning. Det smäller våldsamt. Publiken vaknar till liv. Applåderar! Så är plötsligt första matchen över.
Men vem vann? Båda killarna ser lika oberörda ut. Men så zoomar tv-kamerorna in killen i det högra båset.
I det vänstra står plötsligt killens tränare och antagligen pratar de igenom taktiken inför nästa matchomgång.
Det är inte bara publiken på plats som följer matchen. Den direktsänds i en av de två tv-kanaler i Sydkorea som inriktar sig helt på e-Sport.
E-sport kallas det när man tävlar i dataspel. Ingenstans på jorden är det så populärt som i Sydkorea. Och störst av alla spel är strategispelet Starcraft.
De första direktsändningarna startade redan för 15 år sedan. Resten av världen att ta efter och matchen går även att följa på internet (med lite mer sansade brittiska kommentatorer.)
I pausen träffar vi en representant för dataspelsföretaget Blizzard, som står bakom Starcraft. Han betonar flera gånger att e-sport verkligen är en riktig sport, och understryker att:
E-atleter minsann tränar lika mycket, om inte mer, än andra idrottsmän. Ofta sex timmar om dagen. De är proffs med sponsorer, tränare, och har bestämda tider när de äter och motionerar. De analyserar varje steg i sina matcher, lägger upp strategier och har mental träning.
I Sydkorea är konkurrensen hårdare än någon annan stans. Här väntar både berömmelse och pengar för den som når toppen.
Den slutliga vinnaren i den här turneringen får ungefär en kvarts miljon kronor.
Nu fortsätter matchen. Det är bäst av tre som gäller. Match nummer två vinns av killen i vänstra båset. Nu gäller det.
Högra killen vinner tredje och tar hem segern.
Efteråt väntar ett 20-tal journalister på ”fOrGG”, som är segrarens namn i spelvärlden.
Ny Teknik får en kort pratstund, efter att de sydkoreanska spelreportrarna ställt frågor om taktiken.
”fOrGG” är 25 år och har spelat Starcraft i åtta. Han bor numera i Frankrike och säger att det är lite nervöst att komma ”hem” till Seoul och spela.
”Det är mer strikt här än i Europa, där många har en mer avslappnad stil”, säger han.
Han poserar vant framför kamerorna och gör tummen upp åt några tjejer som tar bilder med sina smarta mobiler.
Han säger sig vilja spela så länge som möjligt, men faktum är att de flesta spelarna i världseliten är under 25.
”Sedan är du inte lika snabb i fingrarna längre”, kommentarer killen från Blizzard.
Skador inträffar även i den här sporten. Handleder, nacke och axlar tar stryk av alla timmar bakom skärmen
Men ”fOrGG” har inga problem, intygar han. Dagens matcher har bara resulterat i lite skavsår. Han visar sin högra hand som blivit svullen och röd vid handleden.