Innovation
Så ska nya Nokia 8 locka kräsna svenskar
Intresset för Nokias comeback är svagt bland operatörerna. Nu ska nya toppmodellen Nokia 8 bli biljetten in på den kräsna svenska marknaden, hoppas HMD Global.
I en konferenslägenhet i den fashionabla Berlinstadsdelen Charlottenburg är Ossi Korpela i färd med att gömma sig bland buskarna i vad som ska föreställa en djungel.
Han är Nordenchef för HMD Global, som står bakom Nokias comeback på mobilmarknaden. I tio år har det nystartade bolaget rätt att tillverka mobiler under det klassiska varumärket.
För några veckor sedan presenterade HMD Global sin först toppmodellen, döpt till Nokia 8.
Nu är Ossi Korpela på plats i Berlin under IFA-mässan för att möta journalister från hela världen och försöka övertyga dem om att Nokia 8 innehåller just det som behövs för en succé.
Läs mer: Här är Nokias nya toppmodell
Han tittar fram mellan bladen och ber mig knäppa en bild med Nokia 8-mobilen som jag har i handen.
Funktionen som demonstreras kallas "boothie" och innebär att kamerorna på mobilens fram- och baksida tar varsin bild samtidigt. Bilderna fogas sedan samman till en enda.
Klick, klick.
Nokia 8 är HMD Globals viktigaste lansering hittills. Varför ska vi återkomma till om en stund.
Stort intresse för Nokia 3310
Istället ska vi börja med att gå ett halvår tillbaka i tiden. I februari sjösatte HMD Global sin europeiska Nokia-satsning på Mobile World Congress, MWC.
Tre nya telefoner presenterades – Nokia 3, 5 och 6. Men det var en uppdaterad version av klassiska modellen Nokia 3310 som stal showen i Barcelona.
Han beskriver tiden före, under och efter MWC som extremt hektisk.
– Vi har haft fullt upp. Sedan starten i december 2016 har vi lanserat åtta telefoner – fyra enklare modeller och fyra smarta mobiler.
Förväntade ni er den stora uppmärksamheten som Nokia 3310 fick under MWC?
– Nej. Men vi förstod att något var på gång när vi märkte att journalister inte ville lämna tillbaka testexemplaren som vi hade på vår demoyta, säger Ossi Korpela och skrattar.
Men mitt i yran fanns också en nykter skepticism till att det unga bolaget skulle klara av att slå sig in den tuffa mobilmarknaden.
När HMD:s första Nokia-modeller släpptes i Sverige var Telia den enda operatören som tog in dem. Intresset från resten av branschen var svalt.
Men det kommer Nokia 8 att ändra på, hävdar Ossi Korpela. Premiummodeller anses vara ett måste för att kunna lyckas på den erkänt kräsna mobilmarknaden i Sverige.
Nokia hoppas på "boothie-tekniken"
Han tittar ner på Nokia 8 som ligger i min hand. Den nya modellen fortsätter på samma designspår som hos de tidigare modellerna. Det är en slags stram, minimalistisk skandinavisk design. Mobilen har karvats ut ur ett enda block av aluminium, och baksidan har tydligt rundade hörn som ger en form som för tankarna till en kudde.
Läs mer: Nokiaräven ska ta Finlands stolthet till toppen igen
Nokia 8 känns lyxig i material och utförande. Men frågan är om det räcker?
Relationen till Nokia och det klassiska varumärket är tveeggad. Å ena sidan har kopplingen till det finska bolaget gett HDM Global en drömstart, i alla fall pr-mässigt.
Å andra sidan är det svårt att sätta fingret på exakt det är som HMD vill tillföra för att göra sina telefoner unika gentemot andra Android-tillverkare – förutom att sätta en Nokia-logotyp på baksidorna av telefonerna.
Ossi Korpela håller förstås inte med. Istället pekar han på två innovationer som är unika för Nokia 8.
Det han syftar på är dels boothie-funktionen, dels att telefonen använder patenterad Nokia-teknik för att spela in ljud i ett 360-gradersomfång med hjälp av tre inbyggda mikrofoner.
– Vi har analyserat vad dagens konsumenter behöver. Bootie-tekniken gör det möjligt för användarna att berätta två sidor av en historia samtidigt. Vi ser också att Nokia 8 kan möta kraven hos de svenska konsumenterna när det gäller design och prestanda, säger han.
Enligt Ossi Korpela har HMD Globals första tre Nokia-modeller tagits i emot väl av marknaden – särskilt i Danmark och hemlandet Finland. Men vi får inte få ta del av några försäljningssiffror.
– Tyvärr inte. Det jag kan säga är att vi har haft en stark åtgång – även när det gäller 3310, vilket har varit lite överraskande.
Hur har intresset för Nokia 8 varit hittills bland operatörerna?
– I nuläget är Telia och Telenor är med ombord i Sverige. Vi för också samtal med övriga operatörer. Men man ska inte glömma att vi är ett startup-företag. Det gör att vi måste ta ett steg i taget. Men i och med lansering av Nokia 8 kommer vi att satsa hårdare på Sverige.