Digitalisering
Så ska Apple stoppa annonsörer som vill spåra dig

Apple har bestämt sig för att stoppa annonsörer från att spåra användare. ”Vi tycker att de tar det lite väl långt med ett förbud”, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
Apples nya operativsystem till Iphone och Ipad – Ios 11 – ska förhindra spårning av dess användare. Spårningsskyddet är inbyggt i webbläsaren Safari. Det aktiveras från och med lanseringarna av Ios 11 (som släpps 19 september) och Mac-datorernas nya operativsystem High Sierra (25 september).
Beskedet möttes av vrede från den amerikanska annonsbranschen, som hävdar att tilltaget ”saboterar hela den ekonomiska modell som internet bygger på”. Via sajten Adweek publicerade sex stora branschorganisationer ett öppet brev adresserat till Apple. "Vi uppmanar Apple att omvärdera sina planer på att införa en egen standard för webbkakor. Det riskerar att omkullkasta det värdefulla annonsekosystemet som gör mycket av dagens digitala innehåll och tjänster möjligt”.
Läs mer:
Sveriges Annonsörer har valt ett mer diplomatiskt förhållningssätt.
– Ur ett annonsperspektiv är det inte bra, men ur ett användarperspektiv kan man förstå det, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
– Vi att svenska folket är trötta på spårning. Som när de handlat något på nätet och får budskap om samma produkt i två veckor efteråt. I sådana fall har spårningen missbrukats.
Idag kan annonsörer placera webbkakor (en textbaserad datafil) på användarens dator. Om kakan kommer från en annan webbplats än den användaren besöker kallas den tredjepartskaka. Med dem kan annonsörer spåra och profilera användare för att skapa riktad reklam. Det är skälet till att samma annonser kan synas på flera olika sajter.
Kakor som däremot har sitt ursprung hos den sajt användaren besöker kan vara användbara för att bland annat underlätta vid inloggning på ett konto. Men även de används i annonssyfte.
Apple kallar sitt motangrepp ”intelligent spårningsstopp” och hävdar att de ska använda artificiell intelligens för att klura ut vilka kakor användaren vill och inte vill ha. Tanken är att hejda påstridig annonsering utan att göra upplevelsen sämre för användaren.
– Vi tycker att Apple tar det lite väl långt med ett förbud. Det vore bättre att ha en dialog om hur man kan lösa det på bästa sätt för både annonsörer och användare, säger Tero Marjamäki.
Apple själva betonar att den uppdaterade versionen av Safari – en webbläsare som används av 15 procent av alla internetanvändare – inte blockerar annonser på sajter som användaren själv väljer att besöka. "Annonsspårning har blivit så genomträngande att det är möjligt för annonsspårningsföretag att återskapa det mesta av en persons webbhistorik. Den informationen samlas in utan tillåtelse och används för att annonser ska kunna förfölja folk på internet. Vårt spårningsstopp upptäcker och raderar kakor, samt annan data som används för den typ av spårning som spänner över flera olika sajter. Det blockerar inte annonser och stör inte legitim spårning på de sajter folk faktiskt besöker och klickar på. Där fungerar kakor som de designats att göra och annonser kommer att se ut som normalt”, skriver Apple till sajten The Loop.