Populärteknik

Så nära är vi tekniken i Ready Player One

Ready Player One hade svensk premiär 28 mars. Foto: Warner Bros
Den verkliga världen i Ready Player One är nedgången.

ANALYS. Steven Spielbergs film Ready Player One lär bli referensverket för framtidens virtual reality-världar. Här är tekniken som krävs för att skapa en på riktigt.

Publicerad

Ett mäktigt storbolag med en megalomanisk ledare som vill kontrollera sina användare. En liten grupp modiga människor som bestämmer sig för att spjärna emot. Det är inte orimligt att i dessa dagar tänka på Facebook, Mark Zuckerberg och visselblåsarna som inte längre stod ut med att hålla tyst.

Men det jag syftar på är science fiction-filmen Ready Player One, en riktigt fin Steven Spielberg-tolkning av Ernest Clines berömda bok.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här