Premium

Så kan kryogen vätgas ersätta jetbränsle

Flytande vätgas som bränsle i en turbofläktmotor är en möjlig väg för att sänka utsläppen från flyget. Men för att öka energiutbytet vill Chalmersforskare förvärma den kryogena vätgasen. Så här ska det gå till.

Publicerad

Intresset för vätgasen fortsätter att öka. Det är en energibärare med stor potential att minska utsläppen från tunga transporter.

På Chalmers färdigställs just nu en rigg där vätgas som bränsle i en flygplansmotor ska testas. Det handlar alltså inte om att omvandla vätgasen till elektricitet i en bränslecell. I stället ska den användas som bränsle för att driva en konventionell turbofläktmotor.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här