Populärteknik

Så fuskade "motorcyklisten"

Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln. Foto: Vivex
Elmotorn på 200 W är så designad att den kan byggas in i ramen under sadeln. Foto: Vivex

Hur är det möjligt att dölja en motor med batteri i en tävlingscykel?

Publicerad Uppdaterad

Vid VM-tävlingen i cykelcross i Belgien avslöjades det första officiella fallet av "mekanisk doping". En 19-årig tävlande visade sig ha en motor dold i ramen, skriver Business Insider.

Hur fusket avslöjades och vilken typ av motor som användes har ännu inte offentliggjorts av tävlingskommittén men av rapporter framgår att någon upptäck elektriska kablar på cykeln.

Men mycket tyder på att motorn är en kommersiell produkt från tyska Vivax. Det är i alla fall företagets återförsäljare Wieleke i Belgien övertygad om.

Den motorn heter heter Vivax Assist som kan monteras i ramröret under sadeln och överföra sin kraft inuti vevhuset. Normalt levereras motorn med ett batteri placerat i en väska som monteras på cykeln.

- Men vi kan tillverka ett batteri som kan byggas in i ramen, säger Bart Daems från Wieleke till Business Insider.

Ett sådant 30 cm långt runt batteri med en radie på en cm bör kunna lagra tillräckligt med energi för att driva en motor på 200 W i 16 minuter, har Wired räknat ut.

Just den effekten som Vivax Assist har som med ett batteri på 6 Ah väger 1,8 kg och kostar motsvarande 25 000 kronor.