Premium Så fungerar självkörande ubåten Ran Den självkörande ubåten Ran kan användas för att kartlägga istjockleken kring Antarktis. Så här fungerar den unika farkosten. Simon Campanello Publicerad onsdag 29. augusti 2018 - 06:00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Rampen som håller den knappt åtta meter långa ubåtskroppen lyfter sakta uppåt. Det är en gråmulen himmel över Gullmarsfjorden, och den knallorange farkosten är den enda färgklicken i närheten. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ premium autonoma fordon nyheter ubåt
ELBILAR Stellantis lanserar elbil med solid state-batteri – då kommer den Biljätten Stellantis ska lansera sin första bil med solid state-batteri. En ”demonstrationsflotta” med Dodge-bilar ska utrustas med batterierna som har en energitäthet på 390 Wh/kg.
ENERGI Gaspriset på årshögsta när produktion slagigts ut – elpriser stiger Priset på fossil gas i Europa har lyft med 9 procent i veckan. Oro kring utvecklingen i Mellanöstern, produktion som slagits ut och en långtidsprognos från Maxar Technologies som pekar mot en kall och vindfattig vinter pressar upp priset.
TECH Uppgifter: Open AI:s monstermodell släpps i december Två år efter premiären för Chat GPT sägs det vara dags för den verkliga uppföljaren till den banbrytande språkmodellen GPT-4. Det skriver tekniksajten The Verge. Sam Altman, vd på Open AI, kallar det dock ”besinningslös fake news”.