Digitalisering

Så bra är Playstation VR

Playstation VR får premiär den 13 oktober.
Hörlurar, processorenhet, hdmi-kabel, hdmi-delare, strömsladd och usb-kabel ingår. Dessvärre ingår den obligatoriska Playstation-kameran eller de för upplevelsen så betydande Playstation Move-kontrollerna.
När man ställt in skärpan och tycker att displayen sitter i rätt position skruvar man åt fästet på baksidan.
Både Playstation Move-kontrollerna och Playstation VR har led-lampor som Playstation-kamerna kan spåra.
Playstation VR är den mest bekväma vr-lösningen vi testat.
Ja, så här ska man se ut nuförtiden.
Man är faktiskt inte särskilt kaxig när man möter den här bjässen i virtual reality.

NY TEKNIK TESTAR. Nu har Playstation VR kommit till Sverige. Ny Teknik har testat Sonys storsatsning på virtual reality.

Publicerad Senast uppdaterad

En grej med virtual reality som ingen begriper utan att ha testat tekniken själv är den realistiska skalan. Jag kommer att återigen tänka på det när en vithaj attackerar den stålbur jag står i, många meter under ytan. Den har samma storlek som en verklig haj.

En annan grej är känslan av närvaro, som onekligen kan spela hjärnan ett spratt. När stålburen sänks ned i havsdjupet känns det som om jag faktiskt färdas nedåt på riktigt.

Upplevelsen heter Ocean Descent och ingår i spelet VR Worlds till den Playstation 4-kompatibla virtual reality-displayen Playstation VR.

Läs mer:

HTC Vive och Facebooks Oculus Rift har redan prisats för att de, rent tekniskt, lyckats förverkliga drömmen om virtual reality. Men deras displayer kostar uppemot 10000 kronor och kräver dessutom en dator med hög prestanda. Med Playstation VR har Sony positionerat sig som budgetalternativet, om man nu går med på att något med en prislapp på åtminstone 5 500 kronor kan rymmas i den kategorin.

Å andra sidan känns inget budget med den här displayen, utan tvärtom som ett stycke smart japansk ingenjörskonst. Att OLED-displayen på 5,7 tum bara ger en upplösning på 960x1080 per öga – bra mycket lägre än dess dyrare konkurrenter – ser värre ut på pappret än det gör i vr. Visst, det är inte lika skarpt, men känslan av närvaro är åtminstone lika övertygande.

Läs mer:

Att bedöma tracking och skärmuppdatering är svårare efter en timmes test av displayen, men intrycket är åtminstone lovande. Sony trycker hårt på att spelen måste levereras i 60 fps och displayens skärm kan med hjälp av en teknik som kallas ”asynchronous timewarp” uppdatera i 120 fps. Bra tracking – att bilden följer med när man rör på huvudet – och snabb skärmuppdatering är avgörande för att motverka illamående. Jag blir visserligen kallsvettig under ett spel där man åker rodel, men det kan bero på dissonansen mellan det ögonen ser (vild färd i utförsbacke) och det kroppen känner (sitter i en fåtölj).

Att Playstation VR är flera tusenlappar billigare än sina konkurrenter är inget som märks på designen av displayen: det är med råge den snyggaste och mest bekväma vr-lösningen på marknaden just nu. Displayen är lätt och fördelar vikten smart över huvudet. Med en knapp framtill justerar man skärmens avstånd till ögonen och därefter skruvar man åt fästet som smiter åt runt bakhuvudet. Det enda problemet – något som inte är unikt för Playstation VR – är att det snabbt blir varmt och svettigt där displayens gummiskydd smiter åt runt ansiktet. Förutom att det är otrevligt så kan skärmen bli suddig under imman som uppstår.

Läs mer:

Ett större hinder – både för Playstation VR och för konsumenten – är att Sony gjort det onödigt krångligt att köpa all utrustning som krävs för deras virtual reality-upplevelse, även om du har en Playstation 4 hemma. För sex år sedan lanserade Sony Playstation Move – en rörelsekänslig stavliknande kontroll – som ett direkt svar på Nintendos supersuccé, Wii. Playstation Move fungerade tillsammans med Playstation Camera, som spårade stavens position i rummet. Den tekniken var före sin tid och lämpar sig utmärkt för virtual reality (stavarna blir armar och händer i den virtuella världen), så Sony använder både Move om Camera tillsammans med Playstation VR. Move-kontrollen är inte obligatorisk men gör upplevelsen så mycket bättre att den känns omistlig. En Camera, däremot, måste man ha: det är den som trackar vr-displayens position.

Problemet är att vare sig Move eller Camera ingår när man köper Playstation VR, utan måste köpas separat. Det finns ett paket – som på exempelvis Webhallen kostar 5790 kronor men som sedan länge är fullbokat – men Sony har inte direkt varit tydliga på den punkten.

Läs mer:

Men innan du skriver en kom-ihåg-lista över alla prylar som måste ner i kundkorgen behöver en annan fråga få sitt svar först: är det roligt att spela i virtual reality? Svaret är: ja, en stund. Sony har gjort en display som fungerar till ett pris som ingen annan kan matcha. Men det är uppenbart att spelindustrin – som så länge varit ett språkrör för tekniken – inte riktigt begriper hur de ska utnyttja dessa virtuella världar. Flera av de första spelen till Playstation VR bygger på enkla gimmicks som lär charma för ögonblicket, men vars bestående värde kommer att sjunka snabbt.

Det är talande att den mest effektiva demonstrationen under min timme med Playstation VR är just Ocean Descent, där man sänks ner i en stålbur och attackeras av en vithaj. Interaktiviteten är begränsad till att jag kan röra mig någon meter i varje riktning och vrida på huvudet. Men det känns som om jag är där och det är tillräckligt för att ge en föraning om vad virtual reality kommer att innebära: en teknik som kan ta oss till platser vi inte kan eller vill uppleva i den verkliga världen. Jag skulle inte kalla det tv-spel, och jag är inte säker på att virtual reality är spelens framtid. Med Playstation VR har Sony gjort virtual reality-industrin en tjänst med en ”billig” instegsmodell. Men räknar du med spelupplevelser av det slaget du får på en hdtv kommer du att bli besviken.

Så bra är Playstation VR

Solljus kan störa

En liten "processorenhet" följer med när man köper Playstation VR. Den sköter hanteringen av det "3D-ljud" som erbjuds via stereolurarna som också ingår. Eller via de hörlurar man själv föredrar. Men enheten gör det också möjligt att visa det virtual reality-användaren ser på tv:n hemma.

På displayen sitter blå led-lampor och rörelsesensorer som Playstation Camera spårar och känner av. Det här är inte okomplicerat: för det första måste ytan mellan tv:n och soffan vara fri från möbler. Dessutom måste man försäkra sig om att det inte kommer in starkt solljus eller att man inte har någon stark punktbelysning i närheten. Om kameran inte trackar korrekt blir upplevelsen obehaglig och kan orsaka illamående. Sony rekommenderar dessutom att man sitter ned när man spelar men det är faktiskt möjligt att både stå upp och gå omkring i vissa av spelen, även om HTC:s Vive gör det där mycket bättre.