Premium

Roboten sållar bland jobbansökningarna – utan känslor

Vissa jobbannonser får arbetsgivare att drunkna i ansökningar, och många av dem är inte ens relevanta. Samtidigt blir de med hetaste kompetensen nedringda av uppvaktande headhunters. Det här är problem som objektiv och osentimental teknik kan råda bot på.

Publicerad

Arbetsmarknaden haltar på sina håll. Inom vissa områden hittar företag inte den kompetens som behövs och inom andra är det hur många sökande som helst till lediga jobb. Det skapar frustration både för arbetsgivare och arbetssökande.

Därför har Västeråsföretaget Wopify utvecklat en app med samma namn baserad på artificiell intelligens som matchar arbetssökande och arbetsgivare så att bara relevanta förslag på kandidater respektive jobb visas.

Den arbetssökande skapar en profil i systemet och, arbetsgivaren lägger in sina jobbannonser.

Arbetssökande får bara förslag på jobb där de har rätt kompetens och väljer själva vilka jobb de gör sig synliga för.

AI-roboten kan se 4,5 miljoner relationer mellan egenskaper och färdigheter, även de som inte matchar ordagrant, konstaterar Kia Norhardt, marknadschef på Wopify.

– När en arbetsgivare har angett vilka egenskaper och färdigheter som söks för ett jobb hittar Wopify dem hos de arbetssökande även om de inte formulerat sig exakt på samma sätt i sin profil.

Matchningsmotorn filtrerar bort irrelevanta kandidater och presenterar en lista med anonyma cv:n för arbetsgivaren, rangordnad efter hur de överensstämmer med de önskade egenskaperna.

Först därefter kan arbetsgivaren gå in på respektive kandidats profil och se kontaktuppgifter och information om till exempel ålder, kön och bakgrund.

– Vi eliminerar personuppgifterna tills arbetsgivaren har läst den anonyma profilen. Det är viktigt eftersom en av ambitionerna med systemet är att skapa en rättvisare rekrytering.

Arbetsgivaren sparar tid genom att bara få relevanta ansökningar och dessutom minskar risken för omedveten diskriminering, enligt Kia Norhardt.

– Vi hoppas att anonymiteten ska ge ett större flöde av kompetenser med gedigen erfarenhet. Att arbetsgivare i större utsträckning ska upptäcka talanger som är svåra att upptäcka för den som bara läser cv:n rakt av.

Enligt Josefin Malmer, rekryteringsexpert på företaget Home of Recruitment, blir det allt vanligare att använda digitala tjänster med inbyggd intelligens för att hantera urvalsprocessen.

Ett skäl att automatisera är att kandidater förväntar sig en annan rekryteringsprocess idag än de gjorde för bara några år sedan. Det ska gå snabbt och enkelt att skicka in sin ansökan.

– Vissa säger att de inte är intresserade av att söka ett jobb om det är mer än två klick bort. I de flesta branscher är det idag kandidaternas marknad och det behöver arbetsgivarna anpassa sig till på något sätt.

Men den allra största vinsten med automatiserade processer är de ofta är bättre, anser hon.

– De är mer träffsäkra eftersom de är objektiva till skillnad från oss människor. Många gånger är de också mer kostnadseffektiva. Däremot är det antagligen en bit kvar tills vi har automatiserat rekryteringen helt.

När antalet ansökningar är stort är det lätt att ta till ganska tveksamma urvalsmetoder av ren självbevarelsedrift, slår Josefin Malmer fast.

– Börjar vi titta på cv-dispositioner, ålder eller om ansökan innehåller stavfel för att banta ner det till ett hanterbart antal personer leder det ofta till indirekt diskriminering.

Med automatisering blir mångfalden större i den inledande urvalsprocessen. Och även om det finns risker, till exempel om en rekryteringsrobot har inbyggda felaktigheter, är alternativen oftast sämre.

– De här möjligheter gör att vi kommer ifrån mycket av de förlegade urvalsmetoder som har skapat dagens arbetsmarknad, där chefer är vita medelålders män i slips.