Digitalisering
Risk för fusk med betalappen Swish
Betaltjänsten Swish fyller tre år. Överföringar med mobilen gör det enkelt att dela restaurangnotan eller betala på julmarknaden. Men Skatteverket ser också en ny metod för fuskare.
Swish är bankernas betaltjänst som gör det möjligt att med en mobilapp föra över pengar till en privatperson eller företag. Sista året har antalet användare växt kraftigt och är nu uppe i över 3,7 miljoner.
Det märks också hos Skatteverket.
– I samtliga regioner utreder vi den här typen betalningar just nu, säger Conny Svensson, nationell samordnare för kontroll av kontanthandel.
2010 infördes lagen om krav på kassaregister. Det minskade skattefusket, enligt Skatteverket. Samtidigt går tekniken framåt och nya betalningslösningar dyker upp på marknaden, där Swish är en av flera. Det är något som oseriösa näringsidkare utnyttjar.
– Man flyttar pengar via Swish men låter bli att redovisa det överhuvudtaget. I våra kontroller ser vi en ökning av det, säger Svensson.
När Swish var nytt användes det mest mellan privatpersoner och vid marknader och annan tillfällig försäljning. Nu har tjänsten vuxit sig så stor att även permanenta verksamheter använder den.
Läs mer:
Skatteverket ska nu göra en översyn av kassaregisterlagen och föreslå ändringar. Och bankerna räknar med att Swish ska fortsätta växa.
– Vi har inga prognoser men vi går ut med en ny produkt gentemot e-handeln, och så har vi en företagstjänst med potential för många fler kunder, säger Henrik Bergman, styrelseordförande i bolaget Getswish.
Han är medveten om att tillväxten skapar ett nytt läge.
– Vi startade i liten skala och nu börjar vi närma oss något som är samhällsviktigt, säger han.
Tjänsten är än så länge gratis för privatpersoner. Hur det blir i framtiden är upp till bankerna som erbjuder tjänsten.
Conny Svensson på Skatteverket betonar att myndigheten inte har något emot tjänsten i sig.
– Det finns också en fördel ur kontrollperspektiv. Pengarna passerar ett konto och vi kan förelägga bankerna att lämna ut information. Men vi kan inte systematiskt hålla på med det, säger han.
Som konsument kan man motverka fusk genom att alltid begära ett kvitto.
– Näringsidkaren är skyldig att erbjuda det, du ska inte ens behöva fråga.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!