Premium

Rapport: Ingen Euro 6-diesel klarar gränsen för kväveoxider

En ny studie visar hur få av tillverkarnas dieselmodeller som når upp till utsläppskraven av kväveoxider vid verklig körning. Resultatet är nedslående.

Publicerad

Att det finns en rejäl skillnad mellan hur mycket kväveoxider (NOx) dieselbilar släpper ut på pappret jämfört med i verkligheten är numer välkänt. Dieselgate som briserade 2015 har gjort frågan till en het politisk potatis som håller på att omsättas till dieselförbud i flera europeiska städer.

En ny rapport visar hur stor skillnaden är för bilar tillhörande olika generationer av avgasstandarder (Euro 2–Euro 6) samt för olika biltillverkare. Resultatet stärker tidigare mätningar som har visat på stora skillnader mellan testresultat och verklighet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här