Opinion

”Rädda punktligheten och spara 35 miljarder”

Stopp på Södra stambanan får mycket stora konsekvenser för både passagerar- och godstrafik. Vänta med att införa nytt signalsystem tills det ­gamla tjänat ut, tycker debattörerna. Foto: Johan Nilsson / TT

DEBATT. Det nya signalsystemet som ska införas på Södra stambanan och på Malmbanan är inte färdigutvecklat och hotar både passagerartrafiken och Sveriges import och export. Med andra tekniska lösningar går det dock att säkra både punktligheten och spara 35 miljarder kronor, enligt Tågoperatörerna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här