Digitalisering

Piratkopieringen Nintendo inte kan stoppa

Nintendo Switch är en hybrid av stationär konsol och bärbar konsol. Den har en egen skärm (och all nödvändig hårdvara därunder) men kan också anslutas till en tv när sådan finns att tillgå. Foto: Nintendo
Nintendo Switch är en hybrid av stationär konsol och bärbar konsol. Den har en egen skärm (och all nödvändig hårdvara därunder) men kan också anslutas till en tv när sådan finns att tillgå. Foto: Nintendo

Nintendo och Nvidia känner till säkerhetshålet i spelkonsolen Switch. Men en uppdatering löser inte problemet.

Publicerad

Med senaste spelkonsolen Switch har Nintendo inte drabbats av några större bakslag. Det är den snabbast säljande konsolen någonsin i både USA och Japan. Drygt ett år efter premiären har den sålt i över 14 miljoner exemplar.

Men nu har hackare upptäckt att det går att köra egen programvara på Switch – och att Nintendo inte kan göra mycket åt saken. Det betyder bland annat att det är fritt fram för emulatorer av äldre spel, eller att användaren kan modifiera operativsystemet. Nintendo lär inte vara glada över nyheten: de är mer eller mindre ökända för att skydda sin upphovsrätt med näbbar och klor och kan som få andra spelföretag fortfarande slå mynt av sina gamla titlar.

Sajten Techcrunch skriver att säkerhetsbristen går under namnet Fusée Gelée och återfinns på rom-minnet i Nvidias Tegra X1-chipp, som sitter under skalet på alla Switch-konsoler. Via en rutinförsändelse av data, bara avsedd att kontrollera en usb-enhets status, går det att skicka 64 kibibyte extra data som kan köras utan några hinder.

Nintendo och Nvidia ska ha informerats om säkerhetshålet, men det kan likafullt inte plåstras över med en uppdatering. Enda sättet att täppa till det är att göra det vid tillverkning i fabrik. Det Nintendo dock kan göra är att begränsa en användares möjligheter att ta del av deras onlinetjänster och/eller stänga ned deras konton.