Digitalisering

Optimerar berg-och-dalbanan X-Train

Berg- och dalbanan X-Train i kinesiska Ningbo. Foto: Fraunhofer
Mätsensorer placeras på vagnshjulen. Foto: Fraunhofer

Vilka påfrestningar måste en berg-och-dalbana klara när vagnarna far fram i 130 km/h och ger g-krafter kring 5g. X-Train i nöjesparken Romon World har studerats i detalj.

Publicerad

Berg-och-dalbanetillverkaren Maurer Söhne i München har byggt banan X-Train i kinesiska Ningbo. Banan ger upphov till de största g-krafterna i sin klass, upp till 5g, och de 12 ton tunga vagnarna som tar upp till 24 passagerare går som mest i 130 km/h.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här