Digitalisering Optimerar berg-och-dalbanan X-Train Berg- och dalbanan X-Train i kinesiska Ningbo. Foto: Fraunhofer Mätsensorer placeras på vagnshjulen. Foto: Fraunhofer Vilka påfrestningar måste en berg-och-dalbana klara när vagnarna far fram i 130 km/h och ger g-krafter kring 5g. X-Train i nöjesparken Romon World har studerats i detalj. Håkan Abrahamson Publicerad 5 apr 2016 kl 17.02 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter digitalisering berg- och dalbana
TECH Googles AI skannar dig genom dina molnlagrade bilder: Se här hur mycket Tidigare Google-ingenjören Vishnu Mohandas gillade inte hur Google använde hans och alla andras privata bilder.
ELBILAR Test: ”VW Golf som laddhybrid är ett riktigt gediget bygge” En uppdatering som ska hålla Golf relevant, trots satsningarna på elbilar. Nya laddhybriden får 13 mils räckvidd.