Digitalisering

Obama kliver in i spelkonsol

Barack Obamas presidentkampanj har tagit steget in i spelkonsolerna.

Publicerad

Det började som ett obekräftat rykte förra torsdagen på sajten gamepolitics.com. Någon hade tagit en bild av en reklamskylt i spelet Burnout Paradise. Budskapet: Vote for change och ett stort porträtt på Obama. Men kunde det stämma? Gör en presidentkandidat reklam i ett racingspel?

Det stämde. I Seattletimes bekräftar Electronic Arts annonserna och säger att de dessutom finns i ett tiotal andra spel: Madden 09, Nascar 09, Skate, NHL 09, Need for speed Carbon med flera. Men de dynamiska annonserna – tekniskt fungerar de snarlikt en webkampanj – går bara att se i tio stater i USA.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här