Övriga nyheter

Nya jättetunneln sprängs fram under Stockholm

Det ceremoniella första spadtaget för Förbifart Stockholm har tagits. Motorvägen kommer till största delen att utgöras av tunnel, som byggs med traditionell borra-och-spräng-metod.

Publicerad

Med Förbifart Stockholm får E4:an en ny sträckning väster om Stockholm. Drygt 18 av vägens 21 kilometrar kommer att läggas i tunnel, bland annat på grund av de många protesterna mot bygget.

Tunneln kommer att byggas med traditionell borra-och-spräng-teknik, vilket innebär att området runt det blivande tunnelhålet först tätas genom injektering. Därefter borras hål för sprängmedel i mitten så att berget kan sprängas ut.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här