Populärteknik

Netflix satsar på mobilspel

Netflix satsar på spel – men tappar prenumeranter i USA och Kanada. Foto: Zuma Press/TT
Netflix satsar på spel – men tappar prenumeranter i USA och Kanada. Foto: Zuma Press/TT

Netflix bekräftar att man satsar på spel. Det kan vara ett sätt att locka nya prenumeranter, när ökningen planat ut.

Publicerad

Till att börja med kommer den amerikanska strömningsjätten satsa främst på mobilspel.

Bolaget ska skapa egna titlar, dra nytta av befintliga varumärken och licensera spel för att fylla ut biblioteket.

Produktchefen Greg Peters säger enligt The Hollywood Reporter att Netflix inte behöver tänka på annonser, mikrotransaktioner eller att varje spel måste sälja.

– Vi kan faktiskt göra vad vi gjort på film- och seriesidan, vilket är att laserfokusera på att leverera de mest underhållande spelupplevelserna vi kan, säger han.

Förutom spel kommer Netflix även att satsa på poddar framöver, och man har anställt N’Jeri Eaton, som tidigare var innehållsansvarig för segmentet hos Apple.

Tappar kunder i Kanada och USA

Netflix fick 1,5 miljoner nya abonnenter under andra kvartalet, visar företagets delårsrapport. Det är fler än vad bolaget självt hade räknat med, men färre än vad analytikerna hade väntat sig. Det är också en betydande sänkning jämfört med tidigare, och på den viktiga USA- och Kanadamarknaden tappade bolaget 430 000 betalande kunder, enligt Variety.

Netflix förväntar sig 3,5 miljoner nya kunder globalt under nästa kvartal, vilket är betydligt färre än förväntat.

I en kommentar säger bolaget att pandemin "har skapat ovanligt ojämna resultat" i verksamheten.