Digitalisering
Nätjätten Alibaba utmanar Amazon, Ebay och Paypal
Den kinesiska nätjätten Alibaba siktar nu på börsintroduktion i USA. Och med en försäljning som överträffar den hos Amazon och Ebay tillsammans kan Alibaba bli en konkurrent att räkna med.
Sedan i höstas har Alibaba planerat en amerikansk börsintroduktion efter att inte ha kommit överens med börsmyndigheter i Hongkong, och i tisdags lämnades handlingarna officiellt in i USA.
Bolaget väntas få ett börsvärde på 150 miljarder dollar eller mer, motsvarande omkring en biljon kronor och uppåt, men det är ännu inte klart om noteringen sker på Nasdaq eller New York-börsen.
Alibaba har en verksamhet som motsvarar Amazon, Ebay och Paypal tillsammans. Den ursprungliga sajten med namnet Alibaba förmedlar handel mellan kinesiska leverantörer och utländska e-handlare. Den utvidgades sedan med sajten Taobao – ett slags blandning av Ebay och Amazon där konsumenter och småhandlare säljer till konsumenter.
Till det lades sajten Tmall som snarare motsvarar Amazon och ska vara världens största sajt för e-handel från företag till konsumenter. Utöver dessa driver Alibaba också betaltjänsten Alipay, och en rad andra sajter som 1688.com, Juhuasuan.com och Aliyun.com, plus flera appar på områden som biobiljetter och kartor.
Den sammanlagda försäljningen som hanterades på sajterna var under förra året över 240 miljarder dollar, motsvarande 1,5 biljoner kronor. Gruppens omsättning från mars till december 2013 låg på 6,5 miljarder dollar, eller över 40 miljarder kronor, varav nästan hälften var ren vinst.
Hittills har Alibaba verkat främst på den kinesiska marknaden, och konkurrerade enligt Business Insider ut Ebay-ägda Each-net i Kina 2006. Men enligt Reuters planeras nu en amerikansk sajt under namnet 11main.com, driven av Alibabas dotterbolag Vendio och Auctiva.
Alibaba grundades av den 49-årige före detta skolläraren Jack Yun Ma som äger 4,9 procent av bolaget. Enligt The Verge är han ett slags kinesisk parallell till Steve Jobs eller Jeff Bezos, och slängdes ut från en rad skolor i Kina och utomlands, men tog till slut tog examen som engelsklärare vid ett lokalt kinesiskt universitet.
Redan 1995 fick han upp ögonen för internet vid en resa till Seattle, och 1998 grundade han handelsplatsen Alibaba tillsammans med 17 medgrundare.
Att den kinesiska nätjätten blir en konkurrent att räkna med för amerikanska nätföretag som Amazon är klart. Den största utmaningen enligt flera bedömare, och enligt Alibabas eget börsprospekt, är dock att vinna den utländska marknadens förtroende på alla plan, och att komma ifrån stämpeln som en sajt med stort utbud av piratkopierade produkter.