Populärteknik

Nasas nya satellit ska observera svarta hål och neutronstjärnor

Illustration av Nasas Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE). Foto: Nasa/Joel Kowsky
Spacex Falcon 9-raket med Nasas IXPE-satellit sköts upp natten mot torsdag den 9 december 2021 från Kennedy Space Center, lokal tid. Foto: Nasa

Spacex har skjutit upp en Falcon 9-raket med ett nytt slags satellit ombord. Nasa-teleskopet IXPE ska bland annat observera svarta hål.

Publicerad

Nasas Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) är den första satelliten som kan mäta röntgenstrålar från kosmiska källor, som svarta hål och neutronstjärnor, berättar Engadget.

Klockan 1 natten till torsdag, lokal tid, sköts den upp ombord en Falcon 9-raket från Kennedy Space Center i Florida.

IXPE består av tre teleskop som kan följa och mäta ljusets riktning, ankomsttid, energi och polarisering. Den här informationen kan ge forskare bilder som i sin tur kan leda till mer kunskap om exempelvis neutronstjärnors struktur.

Forskarna hoppas också att satelliten ska ge svar på ännu obesvarade gåtor kring svarta hål, som hur de slukar upp kosmiskt material.

– IXPE kommer att hjälpa oss att testa och förfina våra befintliga teorier om hur universum fungerar. Vi kan till och med komma att upptäcka mer spännande teorier om dessa exotiska objekt än vi har antagit, säger uppdragets huvudansvarige Martin Weisskopf i en kommentar.