Bygg
Mystiken tätnar kring broraset på E18
Vad var det som orsakade jordskredet som fick den blott 15 år gamla balkbron på E18 i Norge att kollapsa? Var det en bulldozer? Det norska vägverket har ännu inget svar på frågorna.
E18 är avstängd sedan i går eftermiddag och trafiken har dirigerats om till mindre vägar. Statens Vegvesen säger på tisdagsmorgonen att man ännu inte kan säga vad som orsakade jordskredet, som ledde till att en bärande bropelare vek sig och gjorde vägbanan till en stor hängmatta.
- Geotekniker och brospecialister är på plats, uppger det norska vägverket.
Bilderna som tagits under måndagskvällen och tisdagsmorgonen visar tydligt hur marken rämnat i sänkan under bron. Och mitt i det hundra meter breda jordskredet står en banddriven schaktmaskin.
Det står nu klart att det förekommit markarbeten i närheten av bron. Frågan är om det var dessa arbeten som satte igång jordskredet.
Den 230 meter långa Skjeggestad-bron är en så kallad balkbro som står på sex bärande stålkärnepelare som är förankrade i berggrunden.
Balkbroar skiljer sig från bågbroar och hängbroar genom att de står på "egna ben".
En balkbro som glidgjuts på plats eller monteras med färdiga stål-betong-element, är en etablerad brokonstruktion. I början på 1970-talet inträffade ett par uppmärksammade incidenter, bland annat i Australien, men efter det har tekniken utvecklats.
Den aktuella bron är konstruerad av SCC Abel Engh och Scandiaconsult och byggd av norska Veidekke.
Varje dag kör 10 000 bilar på denna bro, som inspekteras vart femte år. Den senaste huvudinspektionen gjorde i juli 2011 och nästa inspektion är planerad till slutet av 2016.